Bel ons
Bel direct voor een offerte
Bel 0348 - 474 664
Terug naar het overzicht
Datum: 25 juli 2023
Auteur: Kevin Vonk

5x tips voor het maken van een eigen logo

5x tips voor het maken van een eigen logo

Het hebben van een logo is belangrijk voor uw bedrijf. Een logo is vaak het eerste wat een potentiële klant van uw bedrijf ziet en is daarmee hét visitekaartje van uw bedrijf. Maar wat is een logo precies? En hoe maakt u een logo? In dit blog vertellen wij u graag meer.

Wat is een logo?

Een logo wordt voornamelijk gebruikt voor de herkenbaarheid van uw bedrijf. Het is niet hetzelfde als uw bedrijf, maar wordt wel het gezicht van uw bedrijf. Een logo wordt daarom ook de visuele identificatie van een bedrijf genoemd.

Wanneer we het over een logo hebben, hebben we het over een beeldmerk of een woordmerk. Ook is een combinatie van een beeldmerk en een woordmerk mogelijk.

Een woordmerk bestaat uit tekst. Een beeldmerk kan bestaan uit vormen, symbolen, figuren en afbeeldingen. Ook kan hierin een woordmerk verwerkt zijn. Het voordeel van een beeldmerk is dat deze behalve herkenbaarheid ook betekenis en sfeer kan geven aan een logo en dus ook aan uw bedrijf. Daarnaast kan een beeldmerk ook bestaan uit een logo en een pay-off of slogan om aan te geven wat een bedrijf doet en waar het voor staat.

Waarom een logo?
Een logo is belangrijk, omdat het zorgt voor meer herkenbaarheid. Door een logo kunt u uw bedrijf immers overal op aanbrengen om meer zichtbaarheid te creëren. De eenvoudigste manier om uw bedrijf te vertegenwoordigen? Dat is door middel van een logo.

  • Mensen zijn visueel ingesteld

Wilt u iets over uw bedrijf vertellen? Doe dit door middel van beeld. Beelden zijn namelijk veel effectiever dan woorden.

  • Met een logo valt u op

Heeft u veel concurrentie? Zorg er dan voor dat uw bedrijf zich onderscheidt van de rest. Let hierbij op bepaalde symbolen en branches die een sterke associatie hebben. Zo hebben veel medische bedrijven een rood kruis in hun logo.

  • U kunt branded swag maken

Wat branded swag is? Dit zijn kleine producten met het logo van uw bedrijf erop. Denk aan pennen, tassen, notitieblokken, drinkflessen en kleine elektronische gadgets. Deze producten kunt u geven als relatiegeschenken of weggeven tijdens beurzen. Omdat het logo van uw bedrijf op deze producten staat, zal de ontvanger zich iedere keer opnieuw weer herinneren aan uw merk.

Uw logo in combinatie met een huisstijl

Een logo is niet het enige waarmee u herkenbaarheid uitstraalt. Een logo is namelijk een onderdeel van de huisstijl van een bedrijf. Wat een huisstijl is? Dit is de wijze waarop een bedrijf of organisatie zich naar buiten toe presenteert. Dit wordt gedaan aan de hand van een visuele presentatie. Deze bestaat uit de kleurstelling, lettertypes, fotografie, indeling en het logo natuurlijk.

Niet alleen een logo, maar de gehele huisstijl verhoogt de herkenbaarheid van een bedrijf dus. Dit maakt het mogelijk om een bedrijf te onderscheiden van de concurrentie. Zie een huisstijl als kleding. Mensen kleden zich vaak op basis van hun persoonlijkheid, karakter én smaak. Dit is bij iedereen anders en geldt dus ook voor bedrijven.

Een huisstijl wordt doorgevoerd in alle communicatiemiddelen. Van de website tot de verzenddozen en van het briefpapier tot presentatiemappen.

Lees ook: Een eigen huisstijl ontwerpen? Volg deze 5 stappen.

Een logo maken of laten maken?

Het hebben van een logo is belangrijk voor een bedrijf. Gaat u zelf aan de slag met het maken van een logo of wilt u dit liever uitbesteden? In beide gevallen is het belangrijk dat er een uniek logo wordt ontworpen. Natuurlijk kunt u ook online een gratis logo ontwerpen, maar het is maar de vraag of deze uniek én aansprekend is.

Heeft u voldoende budget? Dan is het zeker aan te raden om een professional in te huren voor het ontwerpen van een logo. Een professional weet namelijk precies waar een goed logo aan moet voldoen en weet de identiteit van uw bedrijf vaak goed te vertalen naar een beeldmerk of woordmerk.

De 5 tips voor het (laten) maken van een logo

Tip 1: Houd het logo simpel.

Zorg ervoor dat het logo simpel en eenvoudig blijft. Vermijd het gebruik van veel afbeeldingen, symbolen of figuren. Less is more.

Tip 2: Houd het kleurenpalet simpel.

Logo’s met maar één kleur zijn makkelijker aan te passen en passen sneller bij de huisstijl. Bovendien zorgt de keuze voor een kleur ervoor dat het proces van het kiezen sneller gaat.

Tip 3: Zorg voor verschillende versies.

Wanneer u eenmaal een logo heeft, wilt u deze natuurlijk zoveel mogelijk gebruiken. Zorg er daarom voor dat u verschillende versies van uw logo heeft met andere afmetingen en verhoudingen. Maak er overigens niet té veel en zorg ervoor dat ze niet te veel van elkaar verschillen. Houd de elementen van uw logo hetzelfde en verander het ontwerp niet.

Tip 4: Blijf uniek.

Het te veel imiteren van logo’s van andere bedrijven kan in uw nadeel gaan werken. Wanneer uw logo veel op een ander logo lijkt, valt deze namelijk niet meer op.

Tip 5: Zorg voor een modern logo.

Een logo moet een lange tijd meegaan en mag dus niet té trendy zijn. Wanneer u gebruik maakt van een bepaalde kleur of smaak die in een bepaalde tijd trendy was, ziet uw logo er snel gedateerd uit. Zorg er daarentegen wél voor dat uw logo modern blijft. Het moet namelijk wel blijven concurreren met andere bedrijven.

Veelgestelde vragen over 5x tips voor het maken van een eigen logo

Een logo wordt voornamelijk gebruikt voor de herkenbaarheid van een bedrijf. Het is niet hetzelfde als uw bedrijf, maar wordt wel het gezicht van uw bedrijf. Het staat namelijk op alle plaatsen waar mensen met uw bedrijf te maken krijgen. Een logo wordt daarom ook de visuele identificatie van een bedrijf genoemd.

Wanneer we het over een logo hebben, hebben we het over een beeldmerk of een woordmerk. Ook is een combinatie van een beeldmerk en een woordmerk mogelijk.

Een woordmerk bestaat uit tekst. Een beeldmerk kan bestaan uit vormen, symbolen, figuren en afbeeldingen. Ook kan hierin een woordmerk verwerkt zijn. Het voordeel van een beeldmerk is dat deze behalve herkenbaarheid ook betekenis en sfeer kan geven aan een logo en dus ook aan uw bedrijf. Daarnaast kan een beeldmerk ook bestaan uit een logo en een pay-off of slogan om aan te geven wat een bedrijf doet en waar het voor staat.

Het hebben van een logo is belangrijk voor een bedrijf. Gaat u zelf aan de slag met het maken van een logo of wilt u dit liever uitbesteden? In beide gevallen is het belangrijk dat er een uniek logo wordt ontworpen. Natuurlijk kunt u ook online een gratis logo ontwerpen, maar het is maar de vraag of deze uniek én aansprekend is.

Wilt u een logo ontwerpen, maar weet u niet zo goed hoe u dit moet doen? U kunt ook een professional inschakelen voor deze taak. U vindt een professionele logo ontwerper snel en eenvoudig via het internet.

Over de auteur
Kevin Vonk
Kevin Vonk

Al meer dan 17 jaar houd ik me bezig met de verkoop en productie van ringbanden, verpakkingen en drukwerk. Door deze jarenlange ervaring ben ik inmiddels een waardig gesprekspartner voor elke ondernemer en inkoper die opzoek is naar ringbanden, verpakkingen en drukwerk met top kwaliteit voor een goede prijs en korte levertijden.

Lees ook

Hoe papieren verpakkingen bijdragen aan een groene toekomst
Raster- en vectorbestanden: optimaliseer uw grafische ontwerpen
Een patroon maken voor de perfecte verpakking? Dit kan in Adobe Illustrator

Ontdek de 1001 mogelijkheden

U kunt het zo gek niet bedenken, of wij maken het mogelijk. Snelle feedback op uw vragen en ideeën? Mail, bel of bezoek ons voor een passende oplossing, oplage en afwerking van uw product.

Contact
Wij scoren gemiddeld een 9,7 op basis van 31 beoordelingen Feedback