Bel ons
Bel direct voor een offerte
Bel 0348 - 474 664
Terug naar het overzicht
Datum: 30 maart 2023
Auteur: Kevin Vonk

6x Verpakkingstrends in 2023

Verpakkingen bestaan al eeuwenlang en zijn ontstaan vanuit de behoefte om producten te beschermen en te transporteren. Het is zelfs een van de oudste industrieën van de wereld. Door de jaren heen is de verpakkingsindustrie steeds geavanceerder geworden. Met name de laatste jaren wordt de verpakkingsindustrie gekenmerkt door de vraag naar duurzame oplossingen voor verpakkingen. Maar dit is niet de enige trend op het moment.

Verpakkingstrends in 2023

Er zijn namelijk meerdere trends en ontwikkelingen op het gebied van verpakkingen in 2023. Denk aan duurzaamheid en personalisatie. Maar ook virtuele toepassingen van verpakkingsinnovatie vallen onder de trends van dit jaar. Wij hebben de grootste trends voor u op een rijtje gezet.

1. Personalisatie

Een van de trends op het gebied van verpakkingen is het personaliseren van verpakkingen. Veel klanten genieten namelijk van het ontvangen van een pakket wat gepersonaliseerd is. Een (handgeschreven) kaartje of een QR-code die een persoonlijke boodschap bevat is al voldoende. Wel is het belangrijk om rekening te houden met duurzaamheid wanneer u een gepersonaliseerd pakket aan gaat bieden. Maak daarom gebruik van verpakkingen die gemaakt zijn van hoogwaardig materiaal en een lage milieubelasting hebben. Zo laat u zien dat dat u uw klanten een fijne ervaring wilt bieden, maar u zich ook bezig houdt met duurzaamheid.

Een verpakking met gepersonaliseerde brief

2. Efficiëntie

Omdat de Europese Commissie de stroom van verpakkingsafval flink wil verminderen, is een perfect sluitende verpakking ook een van de trends in 2023. Een inwoner in Europa heeft namelijk jaarlijks zo’n 180 kilo aan verpakkingsafval. Dat is best veel, toch? En dan is de helft van het papier en zo’n 40% van het plastic ook nog eens verpakkingsmateriaal. Dit kan anders. Verpakkingen worden daarom steeds kleiner en efficiënter. Dit zorgt voor minder verspilling, een efficiëntere manier van transporteren en lagere verzendkosten.

3. Duurzaamheid

Iets wat natuurlijk al langer speelt is duurzaamheid. In het specifiek duurzame verpakkingen. Een algenverpakking is hier een goed voorbeeld van. Algen zijn namelijk een natuurlijk en biologisch afbreekbaar materiaal waardoor algenverpakkingen een stuk milieuvriendelijker zijn dan de verpakkingen van plastic en papier.

Daarnaast groeien algen snel en zijn ze eenvoudig te telen, waardoor het een duurzaam soort verpakkingsmateriaal is. Ook zijn algenverpakkingen een goede manier om de uitstoot van CO2 te verminderen, omdat algen CO2 kunnen absorberen tijdens het groeiproces.

Het grote voordeel van algenverpakkingen is dat deze waterdicht en sterk zijn. Deze soort verpakkingen zijn dus ook geschikt voor het verpakken van voedingsmiddelen en andere producten die bewaard moeten worden. Ook geven algenverpakkingen geen schadelijke stoffen af aan voedingsmiddelen en komen er geen microplastics vrij wanneer de verpakking in het milieu terechtkomt.

4. Recycling

Wanneer we het hebben over trends op het gebied van verpakkingen, kunnen we recycling natuurlijk niet overslaan. Zoals we eerder al vertelden, wil de Europese Commissie de stroom van verpakkingsafval verminderen. Verpakkingen van voedsel en drank moeten herbruikbaar én hervulbaar zijn. Zo willen zij het liefste zien dat ieder café of koffietentje koffie serveert in een herbruikbare beker. Zo’n 80% van de meeneembekers moet in 2040 herbruikbaar zijn. Het verpakkingsmateriaal wat overblijft moet zoveel mogelijk recyclebaar of afbreekbaar zijn. En dat is eigenlijk helemaal niet erg, want navulbare of herbruikbare verpakkingen maken het mogelijk om mooiere verpakkingen te maken. Dit geeft dan weer de mogelijkheid om deze te laten bedrukken met uw eigen ontwerp of reclame.

Lees ook: Print & verpakkingen; Hoe zit het met het milieu?

5. QR & NFC

Een QR-code staat tegenwoordig eigenlijk overal op. Door een QR-code op de achterkant van een verpakking, zoals bijvoorbeeld een visitekaartje, bonbondoosje of wijndoos, te plakken krijgt de consument meer informatie wanneer hij of zij deze code scant met een telefoon. Deze informatie kan variëren van een gebruiksaanwijzing tot een link naar social mediakanalen. NFC is vergelijkbaar met QR. De NFC-technologie maakt het mogelijk om een verpakking draadloos te scannen met een mobiele telefoon. NFC werkt dus net iets eenvoudiger dan QR, omdat de gebruiker geen camera hoeft te openen met NFC.

Een QR code op een verpakking

Een QR code op een verpakking

6. Minimalistisch ontwerp

Een minimalistisch ontwerp voor verpakkingen is niets nieuws, maar het is wel iets wat steeds vaker voorkomt en we nu dus ook echt een trend kunnen noemen. Minimalistische ontwerpen zorgen voor een directe, no-nonsense ervaring. Het is overzichtelijk, duidelijk en laat zien wat voor product er in de verpakking zit. Het lastige aan een minimalistisch ontwerp is het maken van onderscheid zodat een product opvalt. Veel merken gebruiken daarom een slechts een beperkt aantal kleuren in hun minimalistische ontwerp om op te vallen.

Een verpakking voor een product ontwerpen: meegaan met de trends?

De trends op het gebied van verpakkingen zijn zoals u ziet interessant. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van verpakkingen bedrukken? Of heeft u vragen over bijvoorbeeld de verschillende soorten verpakkingsmateriaal? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag.

Over de auteur
Kevin Vonk
Kevin Vonk

Al meer dan 17 jaar houd ik me bezig met de verkoop en productie van ringbanden, verpakkingen en drukwerk. Door deze jarenlange ervaring ben ik inmiddels een waardig gesprekspartner voor elke ondernemer en inkoper die opzoek is naar ringbanden, verpakkingen en drukwerk met top kwaliteit voor een goede prijs en korte levertijden.

Lees ook

Drukwerk lamineren? Zo kiest u tussen glanslaminaat en matlaminaat
Goodiebag samenstellen? 7 Ideeën voor een leuke goodiebag
Alles over foliedruk: geef verpakkingen een elegante uitstraling

Ontdek de 1001 mogelijkheden

Wij geven snelle feedback over uw vragen en ideeën – per e-mail, telefonisch of face-to-face. Ieder product vraagt om een passende oplossing, oplage en afwerking. Vandaar dat wij begrijpen dat wij dat graag met u bespreken.

Contact
Wij scoren gemiddeld een 9,7 op basis van 31 beoordelingen Feedback