De betekenis van kleuren? Wij vertellen u hier graag meer over.
Kleuren hebben ieder een eigen betekenis. Zonder dat u het weet, gebruiken bedrijven bepaalde kleuren om uw brein te beïnvloeden. Ons brein heeft namelijk een sterke voorkeur voor merken waarbij de kleur matcht met de merkbelofte. Wanneer u kiest voor een verpakking voor uw product is het dus de moeite waard om te kijken naar de betekenis van kleuren, zodat deze passen bij uw merk.
Wat is kleur?
Kleur is een interpretatie van de hersenen van de signalen die uw ogen afgeven wanneer er licht binnenkomt. Het is eigenlijk alleen mogelijk om rood, groen en blauw licht te detecteren. De andere kleuren die wij kunnen zien, zijn het resultaat van de wisselwerking tussen de ogen en hersenen. Naast een visuele prikkel zorgt kleur overigens ook voor een emotionele ervaring. Kleur beïnvloedt hoe wij denken, voelen en hoe wij ons gedragen.
De betekenis van verschillende kleuren
De gevoelens van kleuren kunnen enorm persoonlijk zijn. Zo kan een kleur iets te maken hebben met uw verleden of cultuur. Maar hoe belangrijk is de betekenis van kleur en waarom speelt het zo’n grote rol? Wij vertellen u graag meer over de betekenis van verschillende kleuren, hoe ze gebruikt kunnen worden en wat de effecten ervan zijn.
De betekenis van de kleur rood
De kleur rood is een warme, positieve kleur. Daarnaast is rood een opvallende kleur die oproept tot actie. Rood wordt daarom geassocieerd met energie, opwinding, kracht, enthousiasme en warmte. Ook draagt de kleur rood een andere lading met zich mee. Woorden als passie, liefde en romantiek worden namelijk óók gelinkt aan de kleur rood.
De betekenis van de kleur geel
Geel is de kleur van zonneschijn, vreugde, geluk en energie. Het gevoel van vrolijkheid en speelsheid ontstaat bij het gebruik van de kleur geel. Veel merken gebruiken de kleur geel wanneer zij spontaniteit willen uitdrukken. Geel wordt daarom niet voor niets de kleur van geluk genoemd.
De betekenis van de kleur blauw
De kleur blauw wordt meestal geassocieerd met stabiliteit en professionaliteit. Blauw straalt namelijk vertrouwen, eerlijkheid en betrouwbaarheid uit. Veel merken gebruiken de kleur blauw wanneer zij de nadruk willen leggen op systematische kwaliteiten.
De betekenis van de kleur groen
Groen is de kleur van ontwikkeling, balans en harmonie. De kleur werkt kalmerend en zorgt voor rust, vertrouwen en stabiliteit. Vaak wordt de kleur groen gebruikt wanneer het gaat om groene en milieuvriendelijke producten. Groen is namelijk niet voor niets dé natuurkleur. De natuur is immers voor een groot deel groen.
De betekenis van de kleur oranje
Tussen de kleuren rood en geel ligt oranje. De kleur oranje wordt geassocieerd met energie, warmte en vrolijkheid. Omdat oranje een warme kleur is, geeft deze vaak ook het gevoel van warmte. Daarnaast is Nederland sterk verbonden met de kleur oranje. Het is namelijk de kleur van onze koninklijke familie. Een hoop Nederlandse bedrijven benadrukken hun Nederlandse bedrijven door oranje te gebruiken in hun logo’s.
De betekenis van de kleur roze
De kleur roze wordt gezien als het ‘lieve’ zusje van de kleur rood. Roze is een zachtere kleur en staat dan ook voor de zachtere kant van liefde. Romantiek en charme worden daarom geassocieerd met de kleur roze waarbij lichtroze voor de wat onschuldige kant van een merk staat en donkerder roze meer kracht en passie toevoegt.
De betekenis van de kleur paars
Paars combineert de stabiliteit van de kleur paars en de energie van de kleur rood. Het wordt geassocieerd met onafhankelijkheid, creativiteit en wijsheid. Vroeger was paars een van de moeilijkste kleuren om te maken en verkrijgen. Dit maakte deze kleur onbetaalbaar voor ‘normale’ mensen. De kleur paars wordt daarom nog regelmatig gelinkt aan het koninklijke.
De betekenis van de kleur bruin
In veel verschillende sectoren wordt gebruik gemaakt van de kleur bruin. Dit is niet voor niets, want met de kleur bruin legt u de nadruk op authenticiteit en ambacht. De kleur bruin wordt daarnaast geassocieerd met veiligheid, betrouwbaarheid en warmte.
De betekenis van de kleur grijs
Grijs zit tussen zwart en wit en staat voor neutraliteit. Vaak wordt deze kleur ook geassocieerd met somberheid of onopvallendheid. Ondanks dat deze kleur niet erg opvallend en sprekend is, is het wel een tijdloze en praktische kleur.
De betekenis van kleuren en het gebruik ervan
Kleuren hebben dus ieder een eigen betekenis en kunnen veel vertellen over een merk en het unieke verhaal erachter. Wordt een merk herkenbaar, consistent en authentiek gepositioneerd? Dan kunnen mensen zich ook beter identificeren met de merkbelofte. Door uw merk te voorzien van een krachtige merkbelofte en alle communicatiemiddelen en -uitingen, zoals het kleurgebruik, te stroomlijnen wordt uw doelgroep volledig meegenomen in uw merk. Dit geldt niet alleen voor uw logo en huisstijl, maar ook voor de uitwerking in producten als verzenddozen, toonbankdisplay’s en verpakkingen.
Vragen over de betekenis van kleuren?
Heeft u vragen over de betekenis van kleuren of bent u benieuwd welk kleurenmodel moet gebruiken voor uw drukwerk? Neem dan contact met ons op. Wij vertellen u graag meer over kleurgebruik in combinatie met drukwerk.