Bel ons
Bel direct voor een offerte
Bel 0348 - 474 664
Terug naar het overzicht
Datum: 25 juli 2023
Auteur: Kevin Vonk

Een eigen huisstijl ontwerpen? Volg deze 5 stappen

Een goede huisstijl is meer dan alleen een bedrijfsnaam en een logo. Een huisstijl is namelijk een middel om uw bedrijf te onderscheiden van de concurrentie. Door middel van slim kleurgebruik, een doordacht logo en een onderscheidend lettertype laat u zien wat de identiteit van uw bedrijf is. Wilt u als ondernemer een eigen huisstijl ontwerpen? Wij helpen u graag een handje.

Wat is een huisstijl?

We beginnen bij het begin, want wat is een huisstijl eigenlijk? Een huisstijl wordt ook de uitstraling van een bedrijf of organisatie genoemd. Het is dus de wijze waarop een bedrijf of organisatie zich naar buiten toe presenteert. Dit wordt gedaan aan de hand van een visuele presentatie die bestaat uit het logo, de kleurstelling, lettertypes, fotografie en indeling.

Deze vijf elementen bepalen de identiteit van een bedrijf of organisatie dus. Een goed doorgevoerde huisstijl verhoogt de herkenbaarheid van een bedrijf of organisatie en maakt het mogelijk voor een bedrijf om zichzelf te onderscheiden van de rest. Een huisstijl wordt toegepast op onder andere:

  • De website
  • Het briefpapier
  • De visitekaartjes
  • Social media
  • Verzenddozen
  • Vervoersmiddelen
  • Bedrijfskleding

Waarom een huisstijl?

Omdat een bedrijf of organisatie zich door middel van een huisstijl kan onderscheiden van de concurrentie is een huisstijl erg belangrijk. Zie het als een persoonlijke aankleding. Mensen kleden zichzelf op basis van hun persoonlijkheid. Iedereen heeft namelijk een eigen karakter én smaak. Dit geldt dus ook voor bedrijven.

Begint u net met een nieuw bedrijf en wordt het tijd dat de buitenwereld kennis gaat maken met uw bedrijf? Dan is dat het juiste moment om een huisstijl te ontwerpen. Een goed doorgevoerde huisstijl zorgt er namelijk voor dat mensen uw bedrijf sneller herkennen.

Een huisstijl ontwerpen: volg deze stappen

Gaat u als (beginnend) ondernemer uw eigen huisstijl ontwerpen? Wij helpen u graag op weg. Met behulp van onderstaande stappen geeft u vorm aan de huisstijl, zodat u zichzelf al snel kan onderscheiden van de concurrentie.

Stap 1: Bepaal de identiteit en het imago van uw bedrijf
Het is belangrijk om als eerste te bepalen wie u bent als bedrijf en ondernemer. Dit is de identiteit. Ook is het belangrijk om te bepalen wat u wilt uitstralen naar uw doelgroep. Dit is het imago. Kijk hierbij ook naar wat uw bedrijf uniek maakt.

De identiteit
De identiteit gaat over hoe uw bedrijf wordt gezien door uzelf, maar ook door eventuele medewerkers. Wat is de bedrijfscultuur? Hoe wordt er tegen elkaar gesproken? Wordt er voornamelijk formele of juist wat informele kleding gedragen? Controleer of de identiteit aansluit op de kernwaarden van uw bedrijf.

Het imago
Een imago laat zien wat uw bedrijf uitstraalt naar de doelgroep. Bestaat uw bedrijf al langer? Dan is het belangrijk om te kijken naar hoe de doelgroep over uw bedrijf denkt.

Komt de identiteit niet overeen met het imago van uw bedrijf? Dan is de kans groot dat potentiële klanten een verkeerde boodschap ontvangen. Dit wilt u natuurlijk voorkomen.

Stap 2: Kies een logo en bijpassende typografie
Is de identiteit en het imago bepaald? Zet deze dan vervolgens om in beeld. Dit doet u door een logo te ontwerpen en de typografie te bepalen.

Het logo
Een logo kan een beeldmerk, woordmerk of een combinatie van beide zijn. Het is de grafische uiting waarmee uw bedrijf wordt geassocieerd. Hierbij is een beeldmerk een symbool of afbeelding en een woordmerk de naam van uw bedrijf in een specifiek lettertype.

Gaat u zelf een logo ontwerpen? Gebruik dan altijd een vectorbestand. Dit is een grafische afbeelding die altijd vergroot of verkleind kan worden en altijd scherp is.

Lees ook: Alles over het vectorbestand.

De typografie
De typografie van uw huisstijl gaat over de uitstraling van het door u gekozen lettertype en de lettergrootte. Deze moet namelijk passen bij de uitstraling van uw bedrijf. Zo kan de typografie speels, creatief of zakelijk zijn. Wat betreft het lettertype is het verstandig om één lettertype te kiezen, omdat de herkenbaarheid zo het grootst blijft. Wilt u toch liever twee lettertypes? Dat kan, maar zorg dan voor een duidelijke samenhang.

Stap 3: Kies de kleuren
Kleuren worden vaak geassocieerd met de kernwaarden van een bedrijf. Ze roepen meestal een gevoel of emotie op. Tijdens het ontwerpen van een huisstijl is het daarom belangrijk om te kijken naar de psychologische effecten van kleuren. Zorg ervoor dat de door u gekozen kleuren passen bij uw bedrijf en doelgroep.

Lees ook: De betekenis van kleuren? Wij vertellen u hier graag meer over.

Stap 4: Zorg voor bijpassende beelden
Wanneer u de kleuren voor uw huisstijl heeft gekozen, kunt u bijpassende beelden kiezen. Van foto’s tot infographics: het is belangrijk dat ze aansluiten bij de door u gekozen kleuren. U kunt ervoor kiezen om zelf de fotografie te verzorgen, maar het is ook mogelijk om stockfoto’s te gebruiken.

Stap 5: Pas alle communicatiemiddelen aan
De laatste stap is het aanpassen van alle communicatiemiddelen aan de hand van de door u ontworpen huisstijl. Het is enorm belangrijk dat alle communicatiemiddelen op elkaar aansluiten, omdat dit de herkenbaarheid van uw bedrijf vergroot.

Om er zeker van te zijn dat ook in de toekomst alle communicatiemiddelen worden voorzien van de juiste huisstijl, kunt u alles vastleggen in een huisstijlhandboek.

Vragen over het ontwerpen van een huisstijl?
Gaat u een huisstijl ontwerpen voor uw bedrijf en heeft u een vraag over hoe u iets het beste kunt aanpakken? Of wilt u de huisstijl van uw bedrijf terug laten komen in een product als een brievenbusdoos of een presentatiemap, maar weet u niet zo goed hoe u dit moet aanpakken? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag.

Veelgestelde vragen over Een eigen huisstijl ontwerpen? Volg deze 5 stappen

Een huisstijl wordt ook de uitstraling van een bedrijf of organisatie genoemd. Het is dus de wijze waarop een bedrijf of organisatie zich naar buiten toe presenteert. Dit wordt gedaan aan de hand van een visuele presentatie die bestaat uit het logo, de kleurstelling, lettertypes, fotografie en indeling.

Deze vijf elementen bepalen de identiteit van een bedrijf of organisatie dus. Een goed doorgevoerde huisstijl verhoogt de herkenbaarheid van een bedrijf of organisatie en maakt het mogelijk voor een bedrijf om zichzelf te onderscheiden van de rest. Een huisstijl wordt toegepast op onder andere:

  • De website
  • Het briefpapier
  • De visitekaartjes
  • Social media
  • Verzenddozen
  • Vervoersmiddelen
  • Bedrijfskleding

Sommige huisstijlen zijn tijdloos en andere niet. Hoewel de herkenbaarheid van een huisstijl het belangrijkste is, moet deze ook bij uw bedrijf blijven passen. Is de identiteit van uw bedrijf wat veranderd? Dan kan het soms een meerwaarde bieden om de bestaande huisstijl wat aan te passen. Dit hoeven overigens geen grote aanpassingen te zijn. Zo kan het toevoegen van een kleur of een lettertype al veel doen.

Omdat een bedrijf of organisatie zich door middel van een huisstijl kan onderscheiden van de concurrentie is een huisstijl erg belangrijk. Zie het als een persoonlijke aankleding. Mensen kleden zichzelf op basis van hun persoonlijkheid. Iedereen heeft namelijk een eigen karakter én smaak. Dit geldt dus ook voor bedrijven.

Begint u net met een nieuw bedrijf en wordt het tijd dat de buitenwereld kennis gaat maken met uw bedrijf? Dan is dat het juiste moment om een huisstijl te ontwerpen. Een goed doorgevoerde huisstijl zorgt er namelijk voor dat mensen uw bedrijf sneller herkennen.

Over de auteur
Kevin Vonk
Kevin Vonk

Al meer dan 17 jaar houd ik me bezig met de verkoop en productie van ringbanden, verpakkingen en drukwerk. Door deze jarenlange ervaring ben ik inmiddels een waardig gesprekspartner voor elke ondernemer en inkoper die opzoek is naar ringbanden, verpakkingen en drukwerk met top kwaliteit voor een goede prijs en korte levertijden.

Lees ook

Hoe papieren verpakkingen bijdragen aan een groene toekomst
Raster- en vectorbestanden: optimaliseer uw grafische ontwerpen
Een patroon maken voor de perfecte verpakking? Dit kan in Adobe Illustrator

Ontdek de 1001 mogelijkheden

U kunt het zo gek niet bedenken, of wij maken het mogelijk. Snelle feedback op uw vragen en ideeën? Mail, bel of bezoek ons voor een passende oplossing, oplage en afwerking van uw product.

Contact
Wij scoren gemiddeld een 9,7 op basis van 31 beoordelingen Feedback