Een online business starten? Zo doet u dat!
Het starten van een online business is een stuk laagdrempeliger dan het starten van een fysiek bedrijf. Vaak is hier alleen een laptop voor nodig, terwijl een fysiek bedrijf wat meer opstartkosten heeft en er in de meeste gevallen direct personeel nodig is. Bent u van plan om te starten met e-commerce, maar weet u niet zo goed waar u moet beginnen? Wij vertellen u graag waar u aan moet denken bij het starten van een online business.
In 2022 waren er meer webwinkels dan fysieke non-foodwinkels. Hoe dit komt? Door de daling van het aantal fysieke winkels en toename van het aantal webshops. Daarnaast beginnen veel ondernemers een webshop naast een fysieke winkel.
Beginnen met e-commerce: de basis
Voor u online een eigen onderneming gaat starten, is het aan te raden om goed onderzoek te doen naar de markt en een goed ondernemingsplan te schrijven. In een ondernemingsplan zet u uiteen wat uw plan is met uw online business. Daarnaast geeft u antwoord op een aantal vragen waardoor uw plannen wat concreter worden.
- Wat wordt de naam van uw onderneming?
- Wat voor product gaat u aanbieden? Heeft u de juiste leverancier al gevonden?
- Is er vraag naar dit product?
- Hoe komt u straks aan klanten?
- Heeft u concurrentie? Zo ja, hoe pakken zij het aan?
- Heet u financiering nodig om bijvoorbeeld een voorraad in te kopen?
- Welke rechtsvorm kiest u?
Een online business starten: de technische aspecten
Wanneer het ondernemingsplan is geschreven en u een duidelijk doel voor ogen heeft, wordt het tijd om de technische aspecten van een online business te regelen. Controleer de beschikbaarheid van de door u gekozen merk- en domeinnaam voordat u deze registreert. Zet daarna uw website op. Dit kunt u laten doen door professionals, maar u kunt hier ook zelf mee aan de slag gaan. Platformen als Shopify, Wix en Woocommerce bieden webshopsjablonen aan inclusief betaalsystemen en voorraadbeheer.
Daarnaast is het belangrijk om uw voorraad goed geregeld te hebben. Heeft u zelf plek in huis of huurt u een ruimte? En hoe regelt u de verzending van uw pakketjes? Om dit zo goed mogelijk te organiseren is het belangrijk dat u afspraken maakt met een logistieke dienstverlener als PostNL of DHL.
Een online business starten: de marketing
Vooral wanneer uw online business veel concurrentie heeft, is het van groot belang dat u opvalt. Om op te vallen en uw webshop te promoten, heeft u een marketingstrategie en passende, doeltreffende communicatiemiddelen nodig.
U zult in het begin merken dat u niet direct gevonden wordt door uw klanten. Het is daarom belangrijk om uw online business te promoten, zodat u gevonden wordt en bestellingen krijgt. Steek hiervoor tijd in een goede SEO-strategie en promoot uw online business via verschillende social mediakanalen. Ook is het maken van offline reclame een goede manier om meer klanten te trekken.
Creëer naast bekendheid ook herkenbaarheid. Een goed doorgevoerde huisstijl in al uw communicatiemiddelen vergroot de herkenbaarheid. Van het juiste kleurgebruik tot het doorvoeren van de huisstijl op de verpakking: zorg ervoor dat de klant u blijft herkennen. Overigens kiezen steeds meer bedrijven binnen e-commerce voor verpakkingen met een bedrukking. Van brievenbusdozen, postdozen en andere verzenddozen tot een doos op maat: het openen van een pakketje is een van de weinige fysieke contactmomenten met de eindgebruiker en is dus ideaal voor merkbeleving. Door tijdens dit contactmoment te zorgen voor gebruiksgemak, maakt u de beleving zo prettig mogelijk.
Lees ook: Een verpakking ontwerpen? Zo doet u dat!
Meer weten over verpakkingen?
Gaat u een eigen online business starten en wilt u meer weten over de verschillende mogelijkheden wanneer het aankomt op het bedrukken van verzenddozen of dozen op maat? Of heeft u vragen over het logistieke proces omtrent verzenddozen? Bij De Voogt Systemen vertellen wij u graag meer. Neem gerust contact met ons op!