Bel ons
Bel direct voor een offerte
Bel 0348 - 474 664
Terug naar het overzicht
Datum: 15 november 2023
Auteur: Kevin Vonk

Haal meer uit uw product met een creatieve verpakking

Door uw product te voorzien van een creatieve of speciale verpakking kunt u de aandacht van klanten trekken al voordat ze het product hebben kunnen zien. Een bijzondere verpakking creëert namelijk een ervaring voor een potentiële klant, waardoor hij of zij direct een gevoel van kwaliteit krijgt. Wilt u weten hoe u meer uit uw product kunt halen door middel van een creatieve verpakking? In dit blog vertellen wij u graag meer.


Een speciale verpakking maakt een product helemaal af. Het geeft een meerwaarde en is bovendien leuker om een product in een vrolijke, gepersonaliseerde brievenbusdoos of verpakking te ontvangen dan een simpele, bruine doos.

Wat is een creatieve verpakking eigenlijk?
Een creatieve of luxe verpakking is natuurlijk ‘gewoon’ een verpakking. Het primaire doel van een verpakking is en blijft het overbrengen van informatie. Zo wilt u natuurlijk vertellen wat voor product er in de verpakking zit, wat het product doet en welke gebruiksaanwijzing hierbij hoort en welke ingrediënten gebruikt zijn. Soms is het zelfs verplicht om dit soort zaken te vermelden, maar dit is afhankelijk van het product.

Wat een verpakking creatief maakt? Door deze te laten bedrukken met een eigen ontwerp en deze op maat te laten maken. Kies zelf het materiaal, de kleuren, afmetingen en de bedrukking. Hierbij is het belangrijk dat het design van de verpakking aansluit op de huisstijl die u gebruikt voor uw merk.

Lees ook: Een verpakking ontwerpen? Zo doet u dat!

Niet alleen maken de kleuren en vormen een verpakking creatief en bijzonder: ze zijn gebaseerd op principes van perceptie, emotie en motivatie. Deze drie principes dragen allemaal bij aan het overgaan tot aankoop.

Perceptie
De manier waarop een product wordt gepresenteerd in een bijvoorbeeld een doos op maat beïnvloedt de waarde ervan. Door iets te verpakken in een luxe, bijzondere verpakking ervaren onze hersenen dit als een product met een hoge kwaliteit. Luxe verpakkingen worden dus geassocieerd met exclusiviteit, wat bijdraagt aan de waarde van het betreffende product.

Emotie

Een creatieve en bijzondere verpakking speelt ook in op emoties. Het creëert een gevoel van plezier en verwennerij, waardoor de koper van een product zich goed voelt over de aankoop die is gedaan. Deze emotie zorgt in de meeste gevallen voor een gevoel van loyaliteit, omdat de koper dit gevoel vaker wil ervaren.

Motivatie
Naast een gevoel van loyaliteit heeft een creatieve verpakking ook de kracht om te motiveren tot het doen van een aankoop. Een ontwerp kan namelijk een gevoel van verlangen of urgentie creëren, waardoor een klant over kan gaan tot aankoop. Vooral wanneer een product in een speciale en bijzondere verpakking zit, wordt het product onderscheiden van de concurrentie en kan het een gevoel van exclusiviteit geven.

Lees ook: De psychologie van verpakkingen: hoe ze consumentengedrag beïnvloeden

Meer weten over het laten maken van een speciale verpakking?
Bent u na het lezen van dit blog overtuigd van de meerwaarde van een creatieve of bijzondere verpakking voor uw product? Wij denken graag met u mee. Maar ook wanneer u vragen heeft over de mogelijkheden op het gebied van drukwerk of de voordelen die een creatieve verpakking heeft. Neem hiervoor gerust contact met ons op.

Over de auteur
Kevin Vonk
Kevin Vonk

Al meer dan 17 jaar houd ik me bezig met de verkoop en productie van ringbanden, verpakkingen en drukwerk. Door deze jarenlange ervaring ben ik inmiddels een waardig gesprekspartner voor elke ondernemer en inkoper die opzoek is naar ringbanden, verpakkingen en drukwerk met top kwaliteit voor een goede prijs en korte levertijden.

Lees ook

Drukwerk lamineren? Zo kiest u tussen glanslaminaat en matlaminaat
Goodiebag samenstellen? 7 Ideeën voor een leuke goodiebag
Alles over foliedruk: geef verpakkingen een elegante uitstraling

Ontdek de 1001 mogelijkheden

U kunt het zo gek niet bedenken, of wij maken het mogelijk. Snelle feedback op uw vragen en ideeën? Mail, bel of bezoek ons voor een passende oplossing, oplage en afwerking van uw product.

Contact
Wij scoren gemiddeld een 9,7 op basis van 31 beoordelingen Feedback