Een succesvolle rebranding? Hier moet u op letten
De definitie van het woord branding is door de jaren heen veranderd, maar vandaag de dag wordt het gebruikt om aan te geven dat iets eigendom is van iemand of dat iets gemaakt is door een bepaald merk. Het is dus niet zo dat branding alleen draait om logo’s, huisstijlen en marketing. Branding gaat om het omzetten van de waarden van een bedrijf in een visuele identiteit. Online én offline.
Wat is rebranding?
Wanneer de identiteit van een merk wordt veranderd, hebben we het over rebranding. Rebranding is dan ook het verbeteren, vervangen of helemaal omgooien van het merk-uiterlijk en de ontwikkeling van het merk-innerlijk. Zo kan tijdens een rebranding de naam worden veranderd, maar kan ook het logo, de vormgeving of de volledige identiteit van een merk worden aangepakt.
Een stappenplan voor de rebranding van een merk bestaat niet, omdat er niet echt een duidelijke benadering bestaat van hoe een bedrijf een rebranding moet benaderen. Overigens is er wel een verschil tussen rebranding en herpositionering, namelijk:
Herpositionering: de naam van een merk blijft, maar de strategie, eventuele producten, merkcommunicatie en diensten worden aangepast.
Rebranding: de naam van een merk wordt veranderd en de identiteit wordt aangepast. Het is een verandering van het perspectief, de visie en de strategie van een bedrijf of merk.
Hoe u rebranding aan kunt pakken
Is uw doel een grotere merkbekendheid en gaat u hiervoor aan de slag met een rebranding? Dan nemen wij u graag mee in de stappen die u kunt zetten tijdens het rebranden.
- Definieer het doel: voordat u begint met rebranden, is het belangrijk dat de hele organisatie hier achter staat.
- Analyseer de huidige identiteit: het is belangrijk om te weten waar uw bedrijf nu staat. Kijk daarnaast ook naar wat wel en wat juist niet werkt. U gaat rebranden om beter aan te sluiten bij de wensen van uw doelgroep en daarom is het belangrijk om te weten wat deze groep verwacht van uw organisatie.
- Ontwikkel de nieuwe identiteit: creëer hiervoor een nieuwe missie en visie. Zorg ervoor dat deze aansluiten op de normen en waarden van uw merk. Ook ontwikkelt u tijdens deze stap de nieuwe merknaam, het nieuwe logo en de nieuwe huisstijl
- Implementeren: pas de nieuwe stijl toe op social media en andere online én offline communicatiemiddelen. Denk hierbij ook aan bijvoorbeeld verpakkingen als verzenddozen, visitekaartjes en presentatiemappen. Daarnaast is het belangrijk dat u de rebranding communiceert met uw doelgroep.
Lees ook: Een verpakking ontwerpen? Zo doet u dat
De impact van rebranding
Heeft u besloten dat het tijd is om te gaan rebranden? Dan is een goede voorbereiding enorm belangrijk. Het is daarom cruciaal om rekening te houden met de volgende factoren:
- De kosten: een rebranding is niet gratis. Stel uzelf daarom de vraag hoeveel het gaat kosten en wat het u kan opleveren. Denk bij het maken van een kostenplaatje aan de website, marketingstrategie en de implementatie van de rebranding.
- De tijd: rebranden gaat niet van de een op de andere dag. Ga daarom na hoeveel tijd u bereid bent te stoppen in de rebranding en kijk of u dit met uw eigen team kunt uitvoeren of dat u hulp van buitenaf nodig heeft.
- De essentie: we hebben hem al eens vaker genoemd in dit blog, maar het is belangrijk om vast te leggen wat er gaat veranderen. Kijk hierbij naar de essentie van uw merk: wat is de missie en de visie, waar staat uw bedrijf voor en wat maakt uw bedrijf uniek?
Wanneer u bovenstaande factoren heeft besproken en een goed plan van aanpak heeft gemaakt, is het tijd om een beslissing te maken: gaat u rebranden of niet? Heeft u de keuze gemaakt voor een rebranding en heeft u verpakkingen, mappen of producten als een toonbankdisplay of klembord nodig? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag.