Bel ons
Bel direct voor een offerte
Bel 0348 - 474 664
Terug naar het overzicht
Datum: 8 september 2021
Auteur: Mariska

Print & verpakkingen; hoe zit het met het milieu?

8 Mythes en feiten op een rij

Heel goed dat we ons druk maken om het milieu. Heel goed dat er vragen worden gesteld, want hoe groot is de footprint die wij achterlaten? En juist heel goed dat er ook daadwerkelijk iets wordt gedaan voor een goed, gezond en veilig milieu waarin wij en onze kinderen kunnen groeien en leven.

Waar lopen we tegenaan?

In deze blog een aantal duidelijke mythes en feiten vanuit de print en verpakkingsindustrie op een rij. Waarom? Omdat we overal en rondom met papier in aanraking komen. Alles wordt verpakt in en met papier. Je kunt er de mooiste dingen mee maken. Papier is gewoon hip & V.I.P. (Very Important Paper). En om ook eerlijk te zijn en een andere kant te belichten: lees dan ook alles; voor een helder en eerlijk beeld.

Maar eerst nog even dit

De Voogt Systemen is al meer dan 60 jaar producent van ringbanden en verpakkingen. Een groot deel van onze productie is lokaal, dus hier in huis. Een groot voordeel daarbij is de snelle levertijd. Onze tweede productielocatie is binnen Europa. Doordat we geen gebruik maken van de zogeheten “overzeese producenten” veroorzaken wij geen extra ballast op het milieu door vlieg- en vaartransporten.

Mythe 1

Mythe Feit
Steeds meer Europese bossen verdwijnen Europese bossen groeien

Een feit is dat onze Europese bossen zijn gegroeid de afgelopen jaren. Zelfs zo groot als een gebied van heel Zwitserland. Dat komt door de aanplant van nieuwe bossen.

De natuurlijke bossen zijn juist beschermd om de biodiversiteit te blijven waarborgen. Papier komt van nieuw aangeplante bossen waar de cyclus van aanplanting, groei en kap zorgvuldig wordt gecontroleerd.

Wist u dat van al het hout van de bossen over de hele wereld slechts 13% wordt gebruikt voor de productie van papier? 

Mythe 2

Mythe Feit
Aangeplante bossen zijn slecht voor het milieu Goed aangeplante bossen verminderen de druk op natuurlijke bossen en geven nog meer voordelen voor het milieu

Een mix van zowel natuurlijke als aangeplante bossen is juist essentieel om de druk op de natuurlijk bossen te verminderen. De natuurlijke habitat blijft dus in stand. In Europa is het zo dat aangeplante bossen niet in plaats van natuurlijke bossen komen, maar ernaast zijn. De aangeplante bossen groeien sneller, hebben eigen richtlijnen en een onafhankelijk certificeringssysteem.  Herbebossing geeft verschillende soorten plantages wereldwijd. Die weer bijdragen aan de productie van bijv. biobrandstoffen.

Mythe 3

Mythe Feit
Papier is slecht voor het milieu Papier is als een van de weinige, het meest betrouwbare en duurzame product

Als er één artikel is wat echt natuurlijk, duurzaam en milieuvriendelijk is, is dat wel papier. Volledig, meermaal herbruikbaar en van duurzame bron. Ooit nagedacht hoeveel tonnen CO2 alle Europese bomen absorberen? En dus ook de aangeplante bossen hebben een enorme rol hierin. Die aangeplante bossen zijn goed gecontroleerde en gezonde bomen. Bij elkaar toch wel ter grootte van Zwitserland…

Lees ook: Alles over duurzame verpakkingen

Mythe 4

Mythe Feit
De papierproductie is de grootste veroorzaker van broeikaseffecten Er wordt energie gebruikt wat voor 50% afkomstig is uit biomassa. Daarnaast is de CO2 productie is verrassend laag

De papierindustrie veroorzaakt in vergelijking met andere sectoren het laagste broeikaseffect. Denk aan de productie van staal en ijzer. Chemische en petrochemische industrieën. Maar ook de food -en tabak industrie. De gebruikte energie voor de productie van papier is voor de helft afkomstig uit biomassa.

Papier is bekend en veelgebruikt en daardoor ook snel als een “schuldige” aangewezen als het om duurzaam gaat. De CO2 footprint van ons geproduceerde papier op ons milieu is niet zo hoog als we denken.

Mythe 5

Mythe Feit
Gebruik alleen gerecycled papier Nieuwe vezels zijn nodig om de papier cyclus in stand te houden

Technisch gezien zijn nieuwe vezels nodig om het systeem van hergebruik in stand te houden. Papiervezels verteren op den duur. Door nieuwe vezels toe te voegen in het proces blijft de cyclus in stand. Bedenk dat Europa een wereldleider is in het hergebruik van papier. Er wordt voor de productie van papier meer hergebruikte vezels gebruikt, dan nieuwe vezels toegevoegd. Het doel waarvoor papier wordt gebruikt bepaald ook de mate van toevoeging van nieuwe vezels. Denk bijv. aan grafisch papier. Maar er is ook een andere kant, gelukkig. Papier voor bijv. kranten kan wel van 100% hergebruikte vezels worden gemaakt.

Als je papier gebruikt of koopt, of het nu uit gerecycled of volledig uit nieuwe vezels bestaat, bedenk dat deze is gemaakt van hout uit duurzame bossen.

Mythe 6

Mythe Feit
Papier is een afvalproduct Papier is het meest gerecyclede product in de wereld

De Europese papierindustrie is marktleider in recycling. Daarentegen kunnen helaas niet alle papiersoorten worden hergebruikt. Denk aan vervuild papier (wc papier, hygiëne producten) en archief papier (bijv. boeken). Papier kan gemiddeld genomen 3x worden hergebruikt, daarna zijn de vezels versleten.

Maar bedenk: de productie kan niet gebaseerd zijn op 100% gerecyclede vezels als ook 100% van de consumptie niet wordt ingezameld…

Mythe 7

Mythe Feit
Digitale communicatie is milieuvriendelijker dan papieren communicatie Elektronische communicatie heeft ook impact op het milieu.

 Hoe groen is uw bedrijf? Ga voor groen! Save Trees! Papierloos werken… bekende termen die heel milieuvriendelijk lijken. En elektronisch verkeer is toch het meest milieuvriendelijk…

Papier is een volledig en vooral uniek, herbruikbaar en duurzaam product. Afkomstig uit goed georganiseerde en gecontroleerde (aangeplante) bossen.  We kunnen de impact op het milieu van de altijd groeiende digitale wereld niet negeren. De vele mega datacenters die via de “cloud” werken waarvan het stroomgebruik exponentieel stijgt. Denk ook in hoeveel ton afval de elektronische industrie per jaar geeft van de altijd maar groeiende vraag naar computers en smartphones.

De meeste gebruikers die overstappen op elektronische communicatie, geven toe dit te doen op grond van kostenverlaging en niet vanuit het milieuoogpunt.

Alleen al in Europa heeft niet iedereen toegang tot internet. Er blijft ook altijd een groep bestaan die gewoonweg informatie beter tot zicht neemt vanaf geprint papier.

Dan nog even sociaal, om als samenleving volledig digitaal te willen gaan moeten we niet vergeten dat en ook een groot sociaal risico is. Oudere mensen en zogen. laag-inkomens gezinnen kunnen worden buitengesloten.

Als het gaat over de manier, elektronisch of traditioneel, van communiceren, is het altijd belangrijk om beide kanten te bekijken.

Mythe 8

Mythe Feit
Verpakking is verspilling en onnodig afval Papieren verpakking beschermd, verminderd afval en is recyclebaar

Afval minimaliseren blijft altijd een uitdaging. In het algemeen kunnen we stellen dat een verpakking van welk materiaal dan ook, het product beschermd in opslag en distributie. Het voorkomt juist afval als gevolg van lekkage, vervuiling, breken, bederf etc. Daarnaast biedt een verpakking de gebruiker informatie over de inhoud in vele mogelijkheden zoals RFID en Braille.  En niet te vergeten de naams -en merkbekendheid van de verzender.

Papieren verpakking is in alle soorten en maten te maken en is ook het meest gebruikte verpakkingsmateriaal. En een papieren verpakking is na gebruik gemakkelijk her te gebruiken.

Schuldgevoel?

We hoeven ons echt niet schuldig te voelen zolang we papier gebruiken en kopen wat afkomstig is van goed georganiseerde en gecontroleerde, aangeplante bossen. En blijf vooral altijd papier recyclen als bedrijf en als consument! Papier inzameling is de sleutel voor duurzaamheid! Zo houden we dus cyclus in stand en kunnen we lang blijven genieten van dit mooie natuurlijke en herbruikbare product!

Lees ook: Wat is de betekenis van de symbolen op verpakkingen?

Over de auteur
Mariska
Mariska

Sales en marketing is mijn passie en zit in mijn bloed. Al jaren ben ik werkzaam in de commerciële sector. Mijn kracht en uitdaging zitten in relatiebeheer. Graag zoek ik naar nieuwe en verrassende mogelijkheden om uw product in een luxe verpakking te presenteren.

Lees ook

Drukwerk lamineren? Zo kiest u tussen glanslaminaat en matlaminaat
Goodiebag samenstellen? 7 Ideeën voor een leuke goodiebag
Alles over foliedruk: geef verpakkingen een elegante uitstraling

Ontdek de 1001 mogelijkheden

Wij geven snelle feedback over uw vragen en ideeën – per e-mail, telefonisch of face-to-face. Ieder product vraagt om een passende oplossing, oplage en afwerking. Vandaar dat wij begrijpen dat wij dat graag met u bespreken.

Contact
Wij scoren gemiddeld een 9,7 op basis van 31 beoordelingen Feedback