Bel ons
Bel direct voor een offerte
Bel 0348 - 474 664
Terug naar het overzicht
Datum: 22 augustus 2023
Auteur: Kevin Vonk

De ins en outs over de kleurentheorie

Wanneer het aankomt op design is het kiezen en combineren van kleuren een cruciaal onderdeel. Iedere kleur heeft namelijk een eigen betekenis en roept bepaalde emoties of gevoelens op. De kleurentheorie verwijst naar de wetenschap en het gebruik van bepaalde kleuren. Hierbij hoort ook het kleurenwiel. In dit blog vertellen wij u graag meer over de kleurentheorie en alles wat hierbij komt kijken.

Het kleurenwiel wordt gezien als het startpunt voor grafische designers. In het kleurenwiel vindt u alle primaire, secundaire en tertiaire kleuren. Daarnaast laat het kleurenwiel de onderlinge relaties tussen deze kleuren zien. De primaire kleuren rood, geel en blauw zijn verspreid over het wiel en maken nieuwe kleurcombinaties mogelijk. Dit zijn de secundaire kleuren. Wordt een primaire kleur met een secundaire kleur gecombineerd? Dan ontstaat een tertiaire kleur.

Lees ook: Wat zijn primaire, secundaire en tertiaire kleuren?

De kleurentheorie: verschillende combinaties
Het vinden van kleuren die bij elkaar passen is helemaal niet lastig met het kleurenwiel bij de hand. Wanneer het aankomt op kleurencombinaties kennen wij verschillende opties, namelijk:

Monochrome kleuren

Deze kleurencombinatie is gebaseerd op een kleur in twee of meerdere tinten. Monochrome kleuren zijn eenvoudig te ontwerpen. Dit doet u door één kleur te kiezen en vervolgens verschillende verzadigingen en waardes van dezelfde kleur aan toe te voegen. De combinatie van deze kleuren is enorm zacht en harmonieus.

Complementaire kleuren
Complementaire kleuren zijn contrastrijke kleuren die over het algemeen goed bij elkaar passen, omdat ze recht tegenover elkaar staan in het kleurenwiel. Complementaire kleuren versterken elkaar en kunnen een mooi geheel vormen, maar ook een opvallend contrast creëren.

Split-complementaire kleuren
Split-complementaire kleuren zijn een variatie op de complementaire kleuren. Het zijn combinaties van drie kleuren uit het kleurenwiel die in de vorm van een driehoek van elkaar af staan. Omdat de kleuren niet recht tegenover elkaar staan, is deze combinatie vaak net wat minder heftig dan de complementaire kleuren.

Analoge kleuren
Analoge kleuren zijn drie naast elkaar gelegen kleuren in het kleurenwiel. Vaak domineert één kleur in dit kleurenschema. De andere kleuren zijn vergelijkbare tinten die een subtiele diepte en een natuurlijk gevoel bieden.

Triadische kleuren
Triadische kleuren zijn drie kleuren die een gelijkbenige driehoek vormen in het kleurenwiel. Deze samenstelling zorgt voor opvallende combinaties die kunnen worden afgezwakt door de kleuren zachter te maken met wit.

Tetradische kleuren
De tetradische kleuren zijn vier kleuren die een rechthoek vormen in het kleurenwiel. Ze zijn opgesplitst in twee complementaire paren, wat leidt tot rijke kleurcombinaties.

De kleurentheorie: warme, koude en neutrale kleuren
Iedere kleur heeft een eigen betekenis. Wanneer een kleur wordt gebruikt in een design, communiceert deze een bepaalde boodschap naar de ontvanger. Naast de verschillende kleurcombinaties is het ook belangrijk om te kijken naar de verschillende tinten. Er zijn namelijk warme, koude en neutrale kleuren

Warme kleuren
De warme kleuren zijn rood, oranje, geel en variaties van deze kleuren. Deze kleuren worden vaak gezien als energiek, enthousiast en gepassioneerd positief. Het zijn de kleuren van de herfst en van zonsopgangen en zonsondergangen.

Koele kleuren
Koude kleuren zijn meestal wat meer ingetogen dan warme kleuren. Groen, blauw, paars en variaties van deze kleuren vallen onder koele kleuren. Deze kleuren worden gezien als de kleuren van de nacht, het water en de natuur. Over het algemeen zijn dit kalmerende en ontspannende kleuren. Soms zelfs een beetje terughoudend.

Neutrale kleuren
Neutrale kleuren zijn kleuren die je niet vindt in het kleurenwiel, maar die een design wel kunnen versterken. Voorbeelden van neutrale kleuren zijn zwart, grijs, wit, beige en bruin.

Lees ook: De betekenis van kleuren? Wij vertellen u hier graag meer over

Vragen over de kleurentheorie?
Heeft u na het lezen van dit blog nog vragen over het gebruik van de kleurentheorie tijdens het ontwerpen van een logo of huisstijl? Of wilt u weten hoe u de kleurentheorie kunt toepassen op een verpakking als een bonbondoosje of brievenbusdoos? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag.

Veelgestelde vragen over De ins en outs over de kleurentheorie

De kleurentheorie verwijst naar de wetenschap en het gebruik van kleuren. Er zijn drie primaire kleuren: rood, geel en blauw. Deze kleuren zijn verspreid over het kleurenwiel en maken nieuwe kleurcombinaties mogelijk. Deze combinaties heten secundaire kleuren. Door een primaire kleur met een secundaire kleur te combineren, ontstaat een tertiaire kleur.

Er zijn een hoop verschillende kleurencombinaties. Zo zijn er monochrome kleuren, complementaire kleuren, split-complementaire kleuren, analoge kleuren, triadische kleuren en tetradische kleuren. Deze combinaties ontstaan door verschillende kleuren uit het kleurenwiel met elkaar te combineren.

Monochrome kleuren zijn gebaseerd op één kleur in twee of meerdere tinten. Ze zijn eenvoudig te ontwerpen. Dit doet u door één kleur te kiezen en hier vervolgens verschillende verzadigingen en waardes van dezelfde kleur aan toe te voegen.

Over de auteur
Kevin Vonk
Kevin Vonk

Al meer dan 17 jaar houd ik me bezig met de verkoop en productie van ringbanden, verpakkingen en drukwerk. Door deze jarenlange ervaring ben ik inmiddels een waardig gesprekspartner voor elke ondernemer en inkoper die opzoek is naar ringbanden, verpakkingen en drukwerk met top kwaliteit voor een goede prijs en korte levertijden.

Lees ook

Drukwerk lamineren? Zo kiest u tussen glanslaminaat en matlaminaat
Goodiebag samenstellen? 7 Ideeën voor een leuke goodiebag
Alles over foliedruk: geef verpakkingen een elegante uitstraling

Ontdek de 1001 mogelijkheden

Wij geven snelle feedback over uw vragen en ideeën – per e-mail, telefonisch of face-to-face. Ieder product vraagt om een passende oplossing, oplage en afwerking. Vandaar dat wij begrijpen dat wij dat graag met u bespreken.

Contact
Wij scoren gemiddeld een 9,7 op basis van 31 beoordelingen Feedback