De psychologie van verpakkingen: Hoe ze consumentengedrag beïnvloeden
Voor een consument duurt het paar een paar seconde tot hij of zij beslist welk product er wordt gekocht. Dit heeft te maken met de verpakking van een product. Sommige verpakkingen zien er namelijk direct smakelijk uit en andere niet. Maar hoe wordt het mogelijk om het consumentengedrag te beïnvloeden aan de hand van een verpakking? Waar moet dan rekening mee worden gehouden? In dit blog vertellen wij u graag meer over de psychologie van een verpakking.
In de paar seconde dat een consument nadenkt over het kopen van een bepaald product ontstaan voornamelijk oordelen die voorkomen uit impliciete associaties. Dit zijn automatische gedachtes die aan elkaar gekoppeld zijn. Denk bijvoorbeeld aan een merk en een persoonlijkheidseigenschap als extraversie.
Kleurgebruik
Het design van een verpakking is sterk van invloed op de aantrekkingskracht van een merk. Subtiele elementen als de kleur en vorm creëren onbewust verwachtingen over de smaak, kwaliteit, luxe en persoonlijkheid van het merk. Op het gebied van verpakkingen is het belangrijk dat u kleuren kiest die passen bij de koopmotivatie van de doelgroep.
Daarnaast is het belangrijk dat de verpakking aansluit op de huisstijl van het merk. Een goed doorgevoerde huisstijl zorgt namelijk voor merk- en productherkenning. Door de huisstijl en het design van de verpakking perfect door te voeren, kan de consument snel navigeren naar een relevant product.
Lees ook: Wat zijn primaire, secundaire en tertiaire kleuren?
Kleuren en verschillende associaties
In de westerse wereld worden de kleuren blauw en wit vooral geassocieerd met frisheid. Rood en geel wekken voornamelijk het gevoel van plezier, gemak en genot op en groen wordt geassocieerd met gezondheid. En de kleur zwart? Die wordt vaak geassocieerd met kracht.
De betekenis van een kleur ontstaat eigenlijk doordat verschillende impliciete associaties samenkomen met een productcategorie en een doelgroep. Vooral de doelgroep vormt hierbij een belangrijke factor. Kleurassociaties verschillen namelijk sterk tussen culturen, geslacht en leeftijdsgroepen.
De textuur van een verpakking
De aantrekkingskracht van een verpakking gaat niet alleen over de kleuren, de visuele prikkels. Hoe een verpakking aanvoelt wanneer de consument het vast heeft, zegt ook een hoop. Het vertelt namelijk veel over de productkwaliteit en de merkidentiteit.
Zo voelen de traditionele vrouwelijke merken vaak zacht aan, terwijl verpakkingen die gericht zijn op mannen vooral een grove textuur hebben.
Afbeeldingen op een verpakking
Welke afbeelding is geschikt voor op een verpakking? Vaak wordt hiervoor een afbeelding gekozen die laat zien wat er in de verpakking zit. Door kleine veranderingen te maken in de afbeelding van het product, is het mogelijk om een groot verschil te maken. Denk bijvoorbeeld aan:
- Het aanbrengen van verticale strepen achter een product. Dit zorgt voor een versterkt luxegevoel.
- Afbeeldingen roepen emoties en associaties op. Ook wanneer ze eigenlijk niet gerelateerd zijn aan het product. Zo versterkt het toiletpapier van Page het zachtheidsgevoel van hun merk door een lieve, kleine puppy op hun verpakking te plaatsen.
De vorm van een verpakking
De vorm van een verpakking verbergt krachtige en impliciete associaties. Vormen beïnvloeden namelijk niet alleen de merkidentiteit. Het verandert zelfs de smaak van een product. Zo voelen hoekige designs vaak mannelijker en krachtiger aan en worden ronde vormen geassocieerd met vrouwelijkheid en zachtheid. De smaak van eten wordt vaak als intenser ervaren wanneer het in een vierkante verpakking zit, zoals een pizzadoos. Dit terwijl onalledaagse verpakkingsvormen ervoor zorgen dat de consument de productkwaliteit overschatten.
Lees ook: Een verpakking ontwerpen? Zo doet u dat!
De grootte van een verpakking
Vaak nodigen grotere verpakkingen uit voor een grotere consumptie. Wanneer de consument producten vergelijkt, geeft hij of zij vaak de voorkeur aan een grotere verpakking voor merkproducten. Dit terwijl de voorkeur uitgaat naar kleinere verpakkingen wanneer het om huismerken gaat. Waarom? Omdat huismerken over het algemeen worden gezien als een meer riskante keuze.
De grootte van een verpakking kan echter twee verschillende impliciete associaties oproepen. Grote verpakkingen geven de consument het gevoel dat hij of zij een goede deal in handen heeft. Daarnaast wordt een kleinere verpakking vaak geassocieerd met luxe.
Het overbrengen van informatie
Een verpakking kan veel vertellen over een product. Of het product breekbaar of temperatuurgevoelig is bijvoorbeeld. Dit is enorm belangrijke informatie over het doel van het product en de veiligheid ervan.
Grafische symbolen op verpakkingen zijn om deze reden meestal universele en internationale symbolen die dezelfde informatie overbrengen. Zo zijn er symbolen die betrekking hebben tot de verpakking zelf, hoe deze vervoerd moeten worden bijvoorbeeld. Maar er zijn ook symbolen die meer vertellen over de oorsprong en samenstelling van voedingsproducten.
Het toevoegen van grafische symbolen op verpakkingen zorgt ervoor dat de consument betere aankoopbeslissingen kan nemen. Door de verpakkingen en productetiketten te lezen, kan bijvoorbeeld een gezondere of ecologische keuze worden gemaakt. Daarnaast maken grafische symbolen het eenvoudiger om afval op de juiste manier te sorteren waardoor het recyclebaar wordt.
Lees ook: Wat is de betekenis van de symbolen op verpakkingen?
Meer weten?
Wilt u een verpakking voor uw product waarmee u het consumentengedrag kunt beïnvloeden? Bij De Voogt denken wij graag met u mee. Neem hiervoor gerust contact met ons op.